Ga naar de inhoud
Lob van Gennep (naar homepage)
  • Over het gebied
    • Middelaar
    • Milsbeek
    • Ottersum
    • Ven-Zelderheide
  • Over het project
    • Verhalen achter de dijk
    • Documenten
  • Nieuws
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • zoeken
  • Abonneren nieuwsbrief
Zoeken
  1. Home ›
  2. Veelgestelde vragen ›
  3. Hoogwaterbescherming

Hoogwaterbescherming


Dit is de faq pagina van Lob van Gennep.

Hoe veilig is het gebied Lob van Gennep in de huidige situatie?

De dijken in het gebied zijn door het project Maaswerken verhoogd, waardoor ze bestand zijn tegen hogere waterafvoeren dan voorheen. In de huidige situatie is het gebied beschermd tegen hoogwater dat met een kans van 1/250 per jaar voorkomt (oude waterveiligheidsnorm die gold tot 1 januari 2017).

Hoeveel veiliger wordt het gebied na uitvoering van het project Lob van Gennep?

Het hoofddoel van het project Lob van Gennep is het verbeteren van de hoogwaterbescherming. Daarom worden de dijken verhoogd en versterkt conform de wettelijke waterveiligheidsnorm die sinds 1 januari 2017 geldt. De dijken in de Lob van Gennep moeten voldoen aan een beschermingsniveau met een overstromingskans van 1/300 per jaar. Het voorgestelde dijkontwerp voldoet aan deze wettelijke waterveiligheidsnorm.

Welke maatregelen zijn betroffen om de natuur te beschermen?

Na uitvoering van het project Lob van Gennep voldoen de dijken aan de wettelijke waterveiligheidsnorm. Om aan die norm te kunnen voldoen, verhogen en versterken we de dijken. Vanwege de vele hoogteverschillen in het gebied is de benodigde verhoging niet overal in het gebied gelijk.

Op sommige delen van het tracé zijn nu geen dijken aanwezig. Daar zorgen de van nature aanwezige hoge gronden voor bescherming tegen hoogwater. Op sommige plekken zijn deze hoge gronden niet hoog genoeg om te voldoen aan de nieuwe waterveiligheidsnorm. Op die plekken leggen we nieuwe dijken aan. Op het laatste deel van de Kleefseweg in Ven-Zelderheide tot aan de Duitse grens liggen de Kleefseweg en de omliggende gronden nu nog hoog genoeg. Daarom is er op dit deel van het dijktraject geen dijk nodig. Om in de toekomst wel maatregelen te kunnen nemen, wordt dit deel van het dijktraject wel aangewezen als dijk.

Een hogere dijk is ook een bredere dijk. Een dijk die 1 meter hoger wordt, wordt aan beide zijden ook 3 meter breder.

Wat houdt de wettelijke norm voor waterveiligheid in?

Sinds 1 januari 2017 geldt een nieuwe normering voor waterveiligheid in Nederland. Deze nieuwe normering zorgt ervoor dat iedereen in Nederland hetzelfde basisbeschermingsniveau tegen overstromingen heeft. De kans op overlijden als gevolg van een overstroming mag voor iedere Nederlander niet groter zijn dan 1 op 100.000 per jaar.

De veiligheidsnormen komen tot stand door te onderzoeken wat de kans op overstroming in een gebied is, wat de gevolgen daarvan zijn én er wordt rekening gehouden met de effecten van de verwachte klimaatverandering. Elementen die een rol spelen bij de berekening zijn het aantal inwoners en de economische waarde, de snelheid van overstromen en hoe hoog het water komt. Hierdoor kunnen dijken verschillende normen krijgen. Daar bovenop wordt extra en gericht geïnvesteerd in gebieden met een risico op veel slachtoffers en grote economische schade. Vitale en kwetsbare infrastructuur, zoals nutsvoorzieningen en ziekenhuizen, krijgen extra aandacht.

Op basis hiervan zijn voor alle dijktrajecten de veiligheidsnormen bepaald. Deze zijn uitgedrukt in overstromingskansen. Voor de dijken in de Lob van Gennep is een norm bepaald met een overstromingskans van 1/300 per jaar.

Waarom zijn er andere waterveiligheidsnormen aan de overzijde van de Maas en verder stroomafwaarts?

Voor alle mensen in Nederland geldt een basisveiligheid. De kans op overlijden als gevolg van een overstroming mag voor niemand groter zijn dan 1 op 100.000 per jaar. Dit niveau voor de basisveiligheid is vertaald naar een waterveiligheidsnorm voor elk dijktraject.

De waterveiligheidsnorm voor alle dijktrajecten in Nederland wordt vastgesteld aan de hand van een landelijke, uniforme methode. Daarbij kijkt men onder meer naar de kans op overstroming in een gebied, het effect van de verwachte klimaatverandering en de gevolgen van een overstroming. De veiligheidsnorm voor dijktrajecten is hoger naarmate een overstroming tot grote aantallen slachtoffers of grote economische schade zou kunnen leiden. Voor gebieden stroomafwaarts en aan de overzijde van de Maas geldt daarom een strengere waterveiligheidsnorm.

Kan de wettelijke beschermingsnorm voor dijken nog veranderen?

Nee. De norm is landelijk vastgelegd in de Waterwet en kan niet meer aangepast worden. De huidige normen zijn in werking getreden op 1 januari 2017. Dit was een actualisatie van de normen die in de jaren 60 van de vorige eeuw tot stand zijn gekomen.

Wat verandert er aan de keersluis in Mook?

De keersluis maakt onderdeel uit van het dijktraject en beschermt tegen hoogwater uit de Maas. Normaal gesproken stroomt er water van de Maas in de Mookerplas en andersom. Bij hoogwater wordt de keersluis gesloten, waardoor water via deze plek niet in het gebied stroomt. De deuren van de sluis gaan pas open tot de waterstand in de Maas weer zakt. In dit project nemen we maatregelen om de keersluis hoger en betrouwbaarder te maken.

Hoe worden de dijken aan de Gennepse zijde aangepakt?

De dijkversterking aan de Gennepse zijde valt niet onder project Lob van Gennep, maar behoort tot het project Maas2050. Waterschap Limburg werkt binnen dat project aan een langetermijnaanpak voor dijken langs de Maas. In 2050 moeten alle dijken voldoen aan nieuwe eisen die sinds 2017 gelden. Hiervoor moet in totaal 121 kilometer aan dijken versterkt worden, waaronder ook de dijk rond Gennep.

Omdat niet alle dijktrajecten tegelijkertijd aangepast worden, heeft WL een aanpak opgesteld. WL houdt daarbij als eerste rekening met dijktrajecten die in 2017 bij de invoering van de nieuwe normering een hoger veiligheidsniveau hebben gekregen. In de aanpak start WL, onder voorbehoud van de toekenning van landelijke financiering, de komende 10 tot 15 jaar met de dijktrajecten Venlo, Vierwaarden, Maastricht, Roermond, Gennep en de noordelijke sector, de dijken bij Roosteren.



Abonneer op onze nieuwsbrief

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Uw gegevens

Contact

 [email protected]

 088 - 88 90 354

Volg ons op sociale media!

Social icoon facebook lobvangennep

Social icoon Instagram lobvangennep

Social icoon X lobvangennep

Social icoon Youtube lobvangennep

  • proclaimer
  • over cookies
  • toegankelijkheid
  • klachtenprocedure