Dijkontwerp Ven-Zelderheide nadert afronding
Op dinsdag 10 september praatte projectteam Lob van Gennep inwoners en andere belangstellenden bij over de dijkversterkingsmaatregelen in Ven-Zelderheide. Het team toonde het meest recente dijkontwerp vanaf de Siebengewaldseweg tot aan de Duitse grens. Er was ook aandacht voor de maatregelen die we nemen om het project mooier en aantrekkelijker te maken. Met zo’n 65 bezoekers kijken we terug op een geslaagde bijeenkomst.
Toelichting van de maatregelen per locatie
Op verschillende posters werden de plannen voor het nieuwe dijktraject getoond. Al deze posters kunt u bekijken via deze link. In dit artikel lichten we kort toe welke maatregelen we nemen op de verschillende locaties in Ven-Zelderheide.
Kleefseweg van Ottersum tot Ven-Zelderheide
De bestaande dijk tussen Ottersum en Maria Roepaen langs de Kleefseweg moet worden verhoogd en verbreed. Er is onvoldoende ruimte tussen de Niers en de Kleefseweg om dit te realiseren zonder de Kleefseweg te raken. Daarom wordt de Kleefseweg op dit deel op de dijk gelegd. Door de Kleefseweg tussen Maria Roepaen en Ven-Zelderheide op te hogen, heeft de weg straks de functie van dijk. Hierbij wordt er rekening gehouden met de ligging en de uitstraling van het gebouw Maria Roepaen.
Het fietspad van de Kleefseweg blijft aan de noordkant liggen. Zo is er geen extra ruimte nodig voor een middenberm en neemt de dijk dus minder ruimte in beslag. Net als de weg komt het fietspad op de hoogte van de dijk te liggen. Om de Kleefseweg verkeersveiliger te maken, wordt de snelheid aangepast van 80 naar 60 km/u.
Rondom Ven-Zelderheide langs Parc Buitengewoon, de Steeg, Heidestraat en Biesterveld
Ter hoogte van Parc Buitengewoon wordt een nieuwe dijk aangelegd. Deze dijk komt om Parc Buitengewoon heen te liggen. Via de Steeg vervolgt de dijk zijn weg en sluit vervolgens met een bocht aan op de Heidestraat, waar hij langs komt te liggen. Het dijktraject vanaf de Heidestraat vervolgt zijn weg over de Biesterveld. De Biesterveld wordt verhoogd en komt op de nieuwe dijk te liggen. De dijk sluit dan weer aan op de Kleefseweg.
Kleefseweg tussen Ven-Zelderheide en de Duitse grens
Vanaf de aansluiting van de Biesterveld op de Kleefseweg tot het punt waar de natuurlijke gronden hoog genoeg zijn, wordt de Kleefseweg opgehoogd. De weg komt samen met het fietspad op de dijk te liggen. Bij de Dam geven we de dijkversterking zo vorm dat de karakteristieken van het oorspronkelijke landschap versterkt worden. Op het laatste deel van de Kleefseweg, tot aan de Duitse grens, liggen de Kleefseweg en de omliggende gronden zo hoog dat het nu nog niet nodig is hier een dijk aan te leggen. Het project neemt hier daarom op dit moment geen fysieke maatregelen. Om in de toekomst, zodra dat nodig is, maatregelen te kunnen nemen, wordt de Kleefseweg met het projectbesluit aangewezen als dijk. Hiermee wordt de wettelijke waterveiligheidsnorm ook op dit deel van het dijktraject van toepassing en gaan er regels gelden over welke activiteiten, onder welke voorwaarden, zijn toegestaan op of rondom een dijk.
Schraveltse Beek
Naast het versterken van de dijken, nemen we ook maatregelen om het gebied mooier en aantrekkelijker te maken. We willen de verbinding tussen het dorpshart van Ven-Zelderheide en het Niersdal versterken. Het onderhoudspad langs de Schraveltse beek kan waarschijnlijk gebruikt worden als struinpad. Zo verbinden we het dorp meer met het Niersdal.
Het ontwerp zit in een afrondende fase. De volgende bijeenkomst wordt gepland rondom de terinzagelegging van het ontwerp-projectbesluit. Dit is naar verwachting in het najaar.