Ottersum bijgepraat over dijkversterkingsplannen
Op donderdag 5 september praatte projectteam Lob van Gennep inwoners en andere belangstellenden bij over de dijkversterkingsmaatregelen in Ottersum. Van de Henakker tot aan de Kleefseweg richting Ven-Zelderheide toonde het team het meest recente dijkontwerp. Met zo’n 70 bezoekers kijken we terug op een geslaagde bijeenkomst.
Toelichting van de maatregelen per locatie
Met behulp van diverse posters werden de plannen voor het nieuwe dijktraject getoond. Al deze posters kunt u bekijken via deze link. In dit artikel lichten we kort toe welke maatregelen we nemen op de verschillende locaties in Ottersum.
Henakker
Aan de Henakker gaan we het eerste deel van de dijk nabij de N271 verleggen richting de Koeweidestraat. Daarmee creëren we meer ruimte voor de Niers en komt de dijk in lijn met de rest van de dijk hier te liggen. De bestaande dijk gaan we tot aan de Nijmeegseweg verhogen en verbreden. De dijk wordt zo’n 75 tot 110 centimeter hoger. Op deze manier realiseren we zoveel mogelijk ruimte voor de rivier. Ter plaatse van de Hubo trekken we het dijktraject recht en halen we de haakse bochten eruit. We kijken naar mogelijkheden om beplanting terug te brengen die gekapt moet worden. Dat doen we onder andere ter hoogte van de Hubo waardoor dit gebouw minder opvalt in het landschap.
Kruising Nijmeegseweg/Kleineweg
Het kruisingsvlak wordt op de hoogte van de dijk gelegd. Dit is de meest verkeersveilige oplossing waarbij van alle kanten zicht is op kruisend en afslaand verkeer. Het kruisingsvlak schuift op richting Gennep. Hierdoor is het wel noodzakelijk om aantal bomen te kappen. We zoeken nog naar mogelijkheden om de bomen terug te planten.
Kleineweg
De dijk langs de Kleineweg wordt met ongeveer 80 centimeter verhoogd en wordt buitendijks versterkt waardoor de dijk in de richting van de Niers opschuift. Parkeren langs de Kleineweg blijft na de dijkversterking mogelijk. Op het terrein van de voormalige betonfabriek wordt de huidige dijk in een vloeiende lijn teruggelegd en sluit deze beter aan op de rest van de dijk en geven we meer ruimte aan de Niers.
’t Zand, ’t Stepke en Sint Janstraat
De dijk vanaf ’t Zand tot aan de Sint Janstraat wordt hoger en breder. Dat past niet op dezelfde plek als waar de dijk nu ligt. We moeten het tracé aanpassen en zorgen dan dat deze logischer en vloeiender in het landschap komt te liggen, zonder de huidige scherpe bochten en knikken.
Achates
Met het verplaatsen van de voetbalvelden naar de Goorseweg komt er ruimte om op de huidige locatie een groene dijk te realiseren. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor de natuur en de Niers. Op dit moment ligt er deels een stenen keermuur langs de velden van Achates. Deze keermuur wordt vervangen door een groene dijk. In de nieuwe inrichting van de kruising Siebengewaldseweg/Sint Janstraat moeten fietsers de oversteek aan de zuidkant maken op het kruisingsvlak van de Siebengewaldseweg. Daardoor is deze situatie verkeersveiliger ten opzichte van nu.
Niersdal
In het Niersdal staan wandelen, meer ruimte voor de natuur en de verbinding met Ottersum centraal. Zo komen er entrees bij de kruising Nijmeegseweg/Kleineweg, Achter de Hoven, tegenover de Heldro en Burgemeester Janssenstraat. Hiermee versterken we de verbinding tussen Ottersum en het Niersdal. We maken het mogelijk om aan de onderkant van de dijk te wandelen, aan de buitendijkse zijde. Op de dijk bij de Henakker en op de groene dijk langs de Sint Janstraat ter hoogte van het huidige Achates mag op de dijk gewandeld worden. De exacte invulling van een pad wordt nog bekeken. Wandelen in het Niersdal gebeurt dan alleen op deze strook. De rest van het Niersdal wordt wandelvrij om de natuur verder met rust te laten.
Kleefseweg
De bestaande dijk tussen Ottersum en Maria Roepaen langs de Kleefseweg moet worden verhoogd en verbreed. Er is onvoldoende ruimte tussen de Niers en de Kleefseweg om dit te realiseren zonder de Kleefseweg te raken. Daarom wordt de Kleefseweg op dit deel opnieuw aangelegd. Verder is er nog geen bestaande dijk tussen Maria Roepaen en Ven-Zelderheide. Door de Kleefseweg hier op te hogen, heeft de weg straks de functie van dijk.
Het fietspad blijft aan de noordkant liggen. Zo is er geen extra ruimte nodig voor een middenberm en neemt de dijk dus minder ruimte in beslag. Net als de weg komt het fietspad op de hoogte van de dijk te liggen. Om de Kleefseweg verkeersveiliger te maken, wordt de snelheid aangepast van 80 naar 60 km/h.
Het ontwerp zit in een afrondende fase. De volgende bijeenkomst wordt gepland wanneer het ontwerp-projectbesluit voor de dijkversterking is vastgesteld.